VAKIOVUOROJEN HARJOITUSAIKATAULU 2019-2020

Loma-ajat ja poikkeukset/peruutukset harjoitusvuoroihin löydät sivun alareunasta.

TAIJI  (TAIJIQUAN)

KESKIVIIKKO

Aloittelijat
Syksy 2019:  21.8. – 11.12.2019 klo 19.00-20.00Louhelassa
Kevät 2020:  8.1.-20.5.2020 klo 19.00-20.00, Louhelassa
Katso tarkempi sisältö aloittelijat-kohdasta.

Jatkajat
Syksy 2019:
  21.8.-11.12.2019 klo 19.00-20.30, Louhelassa
Kevät 2020:  8.1.-20.5.2020 klo 19.00-20.30, Louhelassa

Lisäksi keskiviikkoisin klo 20.30 – 21.00
Tuishou-harjoitus halukkaille / Vapaa harjoittelu vuoro

Ensimmäisen tunnin aikana jatkajat saattavat harjoitella osittain yhdessä peruskurssilaisten kanssa ja osittain omana ryhmänään. Välillä osa harjoittelusta on omatoimista tekniikan, taiji-sarjan tai pariharjoitteiden tekemistä. 

Harjoitusohjelma on 

  • 8-liikkeen sarja (peruskurssilla)
  • laajennettu 8-liikkeen sarja, mukaan tulevat esim. harjaa polvea -liike askeleilla eteenpäin
  • mestari Huangin 5 rentouttavaa liikettä 
  • 24 liikkeen sarja
  • erilaisia taijin tekniikan, kehon käytön ja liikeperiaatteiden syventäviä harjoitteita

Viimeisen puolen tunnin ajaksi halukkaat voivat jäädä ohjatusti tekemään tuishou-pariharjoituksia. Tänä aikana on myös mahdollista harjoitella itsenäisesti taijita, qigongia tai vaikkapa venyttelemään omatoimisesti.

SUNNUNTAI

Syksy 2019:  25.8.-15.12.2019 klo 20.00-21.00, Yhteiskoululla – sali 1
Kevät 2020:  12.1.-17.5.2020 klo 20.00-21.00, Yhteiskoululla – sali 1

Sunnuntain taiji-harjoitukseen voi osallistua siinä vaiheessa, kun kykenee itsenäiseen harjoitteluun. Käytännössä ainakin 8-liikkeen sarja tulisi muistaa hyvin ulkoa ilman apua. Sunnuntain taiji-treeni on harjoituksena erilainen kuin keskiviikon treeni. Jokainen harjoittelee itsenäisesti ja ohjaaja käy vain välillä antamassa ohjeita jokaiselle vuorollaan.

Osa harjoittelijoista voi keskittyä taiji-miekkaan. Ensin on opeteltava muutamia miekan perustekniikoita, jotka hallittuaan voi siirtyä 32-liikkeen miekkasarjan opiskeluun. Miekan harjoittelu tapahtuu hyvin itsenäisesti eli sarjaa opetetaan vain pieni liike kerrallaan. Seuraava liike opetetaan vasta, kun harjoittelija osoittaa edellisen liikkeen olevan hallussa – samoin tietysti kaikki sarjan aiemmat liikkeet. Suosituksena on että miekkatreenin voi aloittaa, kun 24-liikkeen sarja on opeteltu.

Harjoittelu kannattaa aloittaa puisella taiji-miekalla, joita on mahdollista ostaa mm. seuraavista liikkeistä:

Kannattaa huomata, että näiden kivijalkaliikkeissä ei välttämättä ole joka hetki miekkoja paikalla. Kannattaa soittaa ja varmistaa saatavuus etukäteen ennen käyntiä. Kaikilta löytyy myös verkkokauppa. Sabe myy myös metallisia harjoitusmiekkoja sekä ns. teleskooppimiekkoja. Kakista näistä liikkeistä löytyy myös kevyitä taijin soveltuvia tossuja. 

24-liikkeen sarjan jälkeen on myös mahdollista aloittaa 42-liikkeen sarjan opettelu. Harjoittelu ja opetus tapahtuvat samalla tavalla kuin miekassakin eli liike kerraallaan sitä mukaa kun edellinen liike on saatu hallintaan. Miekan ja 42-liikkeen sarjaa ei kannata opetella samanaikaisesti, vaan kannattaa keskittyä yhden sarjan oppimiseen kerralla.

  • Ennen taiji-tuntia harjoittelijat voivat osallistua klo 19-20 Kehon sisäinen mekaniikka ja kehonhuolto -tunnille, kts. tunnin kuvaus sivun alareunasta!

LAUANTAI

Syksy 2019: joinakin päivinä ajalla 24.8. – 14.12.2019 klo 12.00-13.30, Päiväkoti Pollen liikuntasali
Kevät 2020: joinakin päivinä ajalla 11.1.-9.5.2020 klo 12.00-13.30, Päiväkoti Pollen liikuntasali

Taijin jatkajille tuishou-harjoitus sekä muille halukkaille vapaa harjoitus. Tätä ei pidetä läheskään jokaisena lauantaina, vaan ohjaajien paikalle pääsyn mukaan silloin tällöin. Varsinaisen harjoituksen aiheena on tuishou-pariharjoitteet, mutta saliin mahtuu harjoittelemaan omatoimisesti taijita, qigongia ym.

Se pidetäänkö kyseisen viikon lauantaina harjoitusta, ilmoitetaan viimeistään kyseisen viikon alussa Sanbaon WhatsApp-ryhmässä sekä MyClubin tiedotteiden kautta. Harjoituksia ei ole niinä lauantaina, kun salissa pidetään taiji-, yiquan- tai qigong -workshoppeja.

QIGONG 

TORSTAI
Syksy 2019: 22.8.-12.12.2019 klo 19.00-20.10, Päiväkoti Pollen liikuntasali
Kevät 2020:  9.1.-14.5.2020 klo 19.00-20.10, Päiväkoti Pollen liikuntasali

  • Monipuolisia qigong-harjoituksia kaikentasoisille harjoittelijoille ikään tai kuntoon katsomatta. 
  • Harjoitus sopii aloittelijasta pitkään harjoitelleille ja etenemistahti on rauhallinen ja hidas.
  • Katso sisällöt Harjoitusten sisällöt -sivulta ja Qigong-peruskurssi-sivulta.
  • Qigong-harjoittelijat voivat osallistua sunnuntain kehonhuoltotunnille, kts. tiedot sivun alareunasta.

TERVEYSQIGONG

VAIHTUVAT PÄIVÄT – LAUANTAI, SUNNUNTAI

Syksy 2019:

  • Terveysqigong harjoituksia järjestetään ohjaajan aikataulun mukaan ja niistä ilmoitetaan erikseen nettisivujen etusivuilla sekä tapahtumakalenterissa ja tiedotteissa.
  • Sunnuntaisin qigong-harjoittelijat voivat harjoitella salissa vapaavuorolla klo 20.00-21.00 käyden yhdessä läpi ohjatuissa harjoituksissa opeteltuja liikkeitä.
  • Terveysqigong-harjoitusaikoihin tulee muutoksia, seuraa tiedotusta! 
  • Harjoittelijat voivat osallistua sunnuntain klo 19.00-20.00 Jibengong-tunnille, kts. tunnin kuvaus sivun alareunasta.
  • Katso tarkemmat sisällöt Harjoitusten sisällöt ja Terveys qigong -sivuilta.
  • Terveys qigongin sarjat

YIQUAN 

TORSTAI

Syksy 2019: 22.8.-12.12.2019 klo 19.00-20.10, Päiväkoti Pollen liikuntasali
Kevät 2020:  9.1.-14.5.2020 klo 19.00-20.10, Päiväkoti Pollen liikuntasali

  • klo 20.10-21.00 yiquan aloittelijat ja jatkajien syventävää harjoittelua
  • klo 21.00-21.30 jatkajien ohjattua syventävää harjoittelua
  • Katso sisällöt Harjoitusten sisällöt -sivulta ja Yiquan-peruskurssi -sivulta.

JIBENGONG

SUNNUNTAI
Syksy 2019:  25.8.-15.12.2019 klo 20.00-21.00, Yhteiskoululla – sali 1
Kevät 2020:  12.1. – 17.5.2020 klo 20.00-21.00, Yhteiskoululla – sali 1

Jibengong (basic body skills/basic fundamental excercise). Kaikille Sanbaon treenaajille yhteinen harjoitus, jossa tehdään lajejamme tukevia harjoitteita. Harjoiteet sisältävät mm.

  • lämmittely
  • zhanzhuang eli seisontaharjoitus
  • viisi rentouttavaa liikettä
  • yhteiseen osuuteen osallistuvat sekä taijin että qigongin harjoittelijat

Ota mukaan jooga- tai jumppamatto. Paras matto on sellainen joka ei luista lattialla ja jonka päälle mahdut kokonaan.

Harjoitukset on suunniteltu niin, että ne tukevat kaikkien kolmen lajimme harrastajien harjoittelua ja laijissa edistymistä. Kaikki taijiquanin, qigongin sekä yiquanin harjoittelijat hyötyvät tästä harjoituksesta. Tunnilla voi käydä, vaikkei muuten osallistuisikaan sunnuntain taijiquanin tai terveysqigongin treeneihin.

POIKKEUKSET HARJOITUSAIKOIHIN

Keskiviikon taiji-treenejä ei pidetä:

  • 14.-20.10.2019 vko 42 (syysloma)
  • 17.-23.2.2020 vko 8 (talviloma) 

Torstain qigong- ja yiquan- treenejä ei pidetä:

  • 14.-20.10.2019 vko 42 (syysloma)
  • 17.-23.2.2020 vko 8 (talviloma) 
  • 9.4.2020 kiirastorstai
  • 30.4.2020 vappuaatto

Sunnuntain kehonhuolto, taiji- ja terveys-qigong -treejä ei pidetä: 

  • 14.-20.10.2019 vko 42 (syysloma)
  • 17.-23.2.2020 vko 8 (talviloma) 
  • 12.4.2020 pääsiäissunnuntai
  • Kevään koulujen ylioppilaskirjoitukset ja SimaBasket saattavat aiheuttaa vielä lisävuorojen peruutuksia. Niistä lähetämme tietoa lähempänä ajankohtaa, jos/kun peruutukset vahvistetaan kaupungin puolelta.

Aikoihin voi tulla muutoksia, seuraa tiedotusta!