Qigongin aloittelijoiden harjoitukset 2020-2021

Qigong-harjoituksiin voi tulla mukaan koko kauden

  • Hinta: 95 euroa (samalla maksulla on mahdollista osallistua saman kauden aikana kaikkiin seuramme aloittelijoiden harjoituksiin). Ensimmäinen kerta on maksuton.
  • Ohjaaja: Elisa Vuorenmaa ja Sari Wiklund, seuran muut ohjaajat
  • Ilmoittautuminen: Ennakkoilmoittautumista ei edellytetä, riittää kun saavut paikalle

Torstaina klo 19.00-20.10

  • syyskausi 13.8.2020 – 17.12.2020 (ei 15.10 syysloma).
  • kevätkausi 14.1.2021 – 27.5.2021 (ei 25.2. talviloma, ei 1.4. kiirastorstai, ei 13.5. helatorstai)
  • Päiväkoti Pollen liikuntasali, Verstaspihankatu 7-9
  • Harjoitukset sisältävät monipuolisia qigongin perusharjoituksia; opettelemme kehon hyvän linjauksen, keskilinjan, koko kehon liikkeen, hengityksen yhdistämisen liikkeeseen, mielen hiljentämisen ja tietoisen liikkeen perusteita monipuolisilla harjoituksilla. Käymme läpi kehoa avaavia, jännityksiä ja stressiä poistavia sekä rentouttavia liikkeitä ja hengitysharjoituksia, kehon asennon tiedostamiseen tähtääviä harjoituksia, qigong, taojooga ja taijiqigong -harjoituksia. Harjoittelemme traditionaalisia qigong-harjoituksia kuten swaishou, san yuan, podongong, linyang gong, käärme ja kilpikonna -harjoitukset, itsehoitosarjoja, sebone ruyashi -selkärankaharjoituksia, qigongin zhang zhuang -seisomisharjoituksia.
  • Qigong-harjoittelijat voivat osallistua keskiviikkoisin ja sunnuntaisin klo 19-20 taijin aloittelijoiden ryhmään. Vaikka ryhmässä opetellaan taijin 10 liikkeen harjoitus, keskitytään harjoituksessa kaikkien lajiemme perusteisiin eli kehon, mielen ja hengityksen käyttöön harjoituksesssa.

Sunnuntaina klo 20.00 – 21.00

Sunnuntain qigong-harjoituksissa opetellaan Taiji Yangsheng Zhang -keppisarja, joka on kahdeksan liikkeen yksinkertainen, rentouttava ja meditatiivinen qigong-sarja. Harjoitukset soveltuvat sekä alkeis- että jatkotason harjoittelijoille, jokainen harjoittelee yksilöllisesti omalla tasollaan edeten. Harjoituksissa käytetään noin 120 cm keppiä, joka voi olla vaikkapa harjan varsi tms., ota oma keppi mukaan. Jos et löydä itsellesi sopivaa keppiä, on ohjaajalla lainata joitan keppejä harjoituksissa. Oheiselta listalta löydät harjoittelemamme Taiji Yangsheng Zhang-sarjan: Terveys qigongin sarjat

Harjoitukset pidetään sunnuntaisin klo 20.00-21.00. Jos qigong-ohjaajaa ei ole, osallistuvat harjoittelijat halutessaan taijin aloittelijoiden harjoituksiin klo 19.00-20.00, joissa opetellaan lyhyt 10 liikkeen taiji sarja, mutta keskitytään etenkin lajiemme perusteisiin eli kehon, mielen ja hengityksen käyttöön harjoituksessa. Harjoittelijat voivat osallistua myös keskiviikon taijin alkeisryhmään, jossa käydään läpi samoja asioita. Katso qigongin tarkemmat sisällöt Harjoitusten sisällöt ja Terveys qigong -sivuilta

Mitä qigong on?

Qigong (chikung) on monipuolista kehon ja mielen harjoittelua. Se sopii kaikille ikään ja kuntoon katsomatta, sillä yksinkertaiset ja kiireettömät liikkeet tehdään hitaasti omaa kehoa kuunnellen ja ääriasentoja välttäen. Harjoituksia voi säätää oman kunnon ja liikkuvuuden mukaan ja kaikentasoiset harjoittelijat voivat olla samalla tunnilla, koska jokainen voi tehdä harjoitusta omalta tasoltaan.

Qigongin ydin on harjoituksen syventäminen, mielen hiljaisuuden tavoittaminen liikkeen ja liikkumattomuuden kautta sekä kehon energiakanavien virtauksen avaaminen sekä tehostaminen, jotta energia eli qi pääsee esteettä viraamaan kehossamme. Tämä tuottaa harjoittelijalle harmonisen ja tasapainoisen kehon, hengityksen ja mielen kokonaisuuden. Qigong on myös terveyttä edistävä ja ylläpitävä harjoitus ja tunneilla harjoitellaan myös qigongiin liittyvää kehonkäsittelyä.

Rauhalliset toistot vaativat keskittymistä ja palkitsevat nopeasti rentoudella ja hyvällä ololla. Qigong-harjoittelun tärkeimmät elementit ovat rentoutuminen, hengitys, keskittyminen ja oikea kehon käyttö liikkeen tai liikkumattomuuden kautta.

Esimerkkejä qigong-tunnin harjoituksista

Qigongin perusharjoituksiin kuuluu mm. kehon availua aaltomaisin heilutuksin, keinutuksin ja rarvistuksin. Selkärangan liikkuvuuteen kiinnitetään erityisesti huomiota ja erilaiset aaltomaiset liikkeet availevat pehmeästi selkärankaa. Videoilla Tarmo Hakkarainen näyttää mallia.