Qigong (chikung, ch’i kung) harjoitukset keväällä 2019

Qigong-harjoituksiin voi tulla mukaan koko kauden

  • Aloitus: to 10.1.2019 klo 19.00
  • Kesto: 10.1.-16.5.2019 klo 19.00-20.10
  • Aika: torstaisin klo 19.00-20.10
  • Paikka: Setlementti Louhelan liikuntasali, Louhelankuja 1, Järvenpää (kuvassa oikeanpuoleinen valkoinen rakennus)
  • Hinta: 95 euroa (samalla maksulla on mahdollista osallistua saman kauden aikana kaikille alkaville peruskursseillemme sekä sunnuntain Terveys Qigong ja kehonhuoltoharjoituksiin. Ensimmäinen kerta on maksuton.
  • Ohjaaja: Elisa Vuorenmaa ja seuran muut ohjaajat
  • Ilmoittautuminen: Ennakkoilmoittautumista ei edellytetä, riittää kun saavut paikalle. Voit kuitenkin halutessasi jättää jo ennakkoilmoittautumisesi kurssille myClub-ohjelman kautta.

Torstain tunneilla teemme

  • qigongin perusharjoituksia; opettelemme kehon hyvän linjauksen, keskilinjan, koko kehon liikkeen, hengityksen yhdistämisen liikkeeseen, mielen hiljentämisen ja tietoisen liikkeen perusteita monipuolisilla harjoituksilla.
  • kehoa avaavia, jännityksiä ja stressiä poistavia sekä rentouttavia liikkeitä ja hengitysharjoituksia, kehon asennon tiedostamiseen tähtääviä harjoituksia, qigong, taojooga ja taijiqigong -harjoituksia.
  • traditionaalisia qigong-harjoituksia kuten swaishou, san yuan, podongong, linyang gong, käärme ja kilpikonna -harjoitukset, itsehoitosarjoja, sebone ruyashi -selkärankaharjoituksia, qigongin zhang zhuang -seisomisharjoituksia.

Voit osallistua kehonhuoltoharjoituksiin sunnuntaisin

  • Sunnuntain harjoitukset aloitetaan kaikille seuramme jäsenille avoimella harjoituksella kehonhuoltoharjoituksella klo 19.00-20.00. Tämä harjoitus tukee lajiemme harjoittelua. Voit halutessasi osallistua vain kehonhuoltotunnille. Kts. tarkemmat ohjeet kohdasta Harjoitusajat ja -sisällöt.
  • Voit myös halutessasi osallistua saman kauden aikana alkaville muiden lajiemme peruskursseille samalla kurssimaksulla.

Mitä qigong on?

Qigong (chikung) on monipuolista kehon ja mielen harjoittelua. Se sopii kaikille ikään ja kuntoon katsomatta, sillä yksinkertaiset ja kiireettömät liikkeet tehdään hitaasti omaa kehoa kuunnellen ja ääriasentoja välttäen. Harjoituksia voi säätää oman kunnon ja liikkuvuuden mukaan ja kaikentasoiset harjoittelijat voivat olla samalla tunnilla, koska jokainen voi tehdä harjoitusta omalta tasoltaan.

Qigongin ydin on harjoituksen syventäminen, mielen hiljaisuuden tavoittaminen liikkeen ja liikkumattomuuden kautta sekä kehon energiakanavien virtauksen avaaminen sekä tehostaminen, jotta energia eli qi pääsee esteettä viraamaan kehossamme. Tämä tuottaa harjoittelijalle harmonisen ja tasapainoisen kehon, hengityksen ja mielen kokonaisuuden. Qigong on myös terveyttä edistävä ja ylläpitävä harjoitus ja tunneilla harjoitellaan myös qigongiin liittyvää kehonkäsittelyä.

Rauhalliset toistot vaativat keskittymistä ja palkitsevat nopeasti rentoudella ja hyvällä ololla. Qigong-harjoittelun tärkeimmät elementit ovat rentoutuminen, hengitys, keskittyminen ja oikea kehon käyttö liikkeen tai liikkumattomuuden kautta.

Esimerkkejä qigong-tunnin harjoituksista

Qigongin perusharjoituksiin kuuluu mm. kehon availua aaltomaisin heilutuksin, keinutuksin ja rarvistuksin. Selkärangan liikkuvuuteen kiinnitetään erityisesti huomiota ja erilaiset aaltomaiset liikkeet availevat pehmeästi selkärankaa. Videoilla Tarmo Hakkarainen näyttää mallia.