Harjoitusten sisällöt

Kiinalaiset terveysliikuntalajit

Kiinalaisten terveysliikuntalajien ensisijaisena tavoitteena on elinvoiman (qi) lisääminen kehossa ja sen vapaan virtauksen tehostaminen.

Oleellisimmat perusasiat ovat näissä kaikissa lajeissa yhteisiä, kuten

  • kehon ja mielen rentoutuminen
  • kehon hyvä asento
  • rento vapautunut hengitys
  • tietoisuus kehosta ja liikkeestä

Harjoitusohjelma koostuu kolmesta lajista – taiji, qigong ja yiquan

Nämä lajit sopivat kaiken ikäisille ja kuntoisille aikuisille ihmisille. Lajit tukevat toistensa harjoittelua, joten voit aloittaa vaikka kaikkien kolmen harrastamisen yhtä aikaa.

Taiji – taijiquan

Taiji pähkinänkuoressa: virtaava liikesarja, joka kehittää peruskuntoa, kestävyyttä, koordinaatiota sekä lisää elinvoimaa ja purkaa stressiä.

Harjoittelu koostuu seuraavista elementeistä:

  • Wu chi ja perustekniikka sekä aloittelijoille taijin perusteet aloittelijoille.
  • Sarjojen harjoittelu: Yang 24 -sarja, yhdistetty 42-sarja (sarjassa on Yang-tyylin lisäksi muutamia Chen-, Wu- ja Sun-tyylin liikkeitä), Chen 56 -sarja, parimiekkasarja.
  • Syventävät harjoitteet ja parityöskentely (tähän harjoitukseen voivat osallistua taijin harjoittelijoiden lisäksi qigongin ja yiquanin harjoittelijat, joilla on jo pidempi tausta lajien harjoittelusta).
  • Tarkemmat tuntikuvaukset löydät Harjoitusajat-sivuilta.

Qigong (chikung) ja Terveveys Qigong – harjoitusten sisältöä

Harjoittelemme traditionaalista qigongia ja modernimpaa terveys qigongia, jonka sarjat perustuvat vanhoihin traditionaalisiin sarjoihin.

Qigong-harjoitukset sisältävät elinvoimaa lisääviä harjoitteita, jotka rentouttavat, purkavat stressiä ja jännityksiä sekä tuovat mukavaa oloa. Rauhalliset, pehmeät ja hitaat liikkeet sopivat kaikille kunto- ja ikäluokille ylläpitäen terveyttä ja hyvinvointia.

  • Kehon availua ja rentouttamista, kehon optimaalisen asennon etsimistä ja tasapainoisen asennon harjoittelua, hengitys- ja rentoutumisharjoituksia, juurtumista, qin kierrätystä ja mielikuva- sekä keskittymisharjoituksia.
  • Taojoogaharjoituksia kuten sisäinen hymykuusi parantavaa ääntä ja liikettä, viiden elementin qigong, viiden eläimen leikki, meridiaanivenytykset.
  • Qigongin viiteen tukipilariin liittyviä harjoituksia (swaishou – käsien heiluttelu, zhan zhuang seisomisharjoittelu, sebone ruyashi selkärangan liikkuvuusharjoitukset, itsehoito- ja hierontasarjoja, rentoutusharjoituksia yms.).
  • Erilaisia qigong-sarjoja kuten viiden eläimen leikki eli Wu Qin Xi, Ba Duan Jin eli kahdeksanosainen brokadisilkkisarja, Yi Jin Jing eli lihaksia ja jänteitä muokkaava klassikko, Xiang gong eli Tuoksu-sarjat, Kilpikonna-käärme -sarja, Kolmen ympyrän harjoitus, Podong gong, Lingyangong, taijiqigong-sarjoja.
  • Terveys Qigong (Health Qigong, Jian Shen Qiogng) -sarjoja harjoitellaan omalla harjoitusvuorollaan sunnuntaisin ja viikonlopun workshopeissa sekä erikoistreeneissä.
  • Harjoitusten päivät ja kellonajat ovat Harjoitusajat-sivulla.

Yiquan

Yiquan pähkinänkuoressa: haasteellinen laji, jossa asento- ja mielikuvaharjoitusten avulla aktivoidaan mieltä ja kehon sisäisiä prosesseja sekä kehitetään kehon kokonaisvoimaa.

  • Yiquan-harjoittelu etenee yksilöllisesti, joten jokainen harjoittelija etenee omassa tahdissaan ja saa ohjaajalta opastusta ja ohjausta harjoittelunsa tueksi. Yiquan-harjoittelijoiden on hyvä n. puolen vuoden – vuoden harjoittelun jälkeen hyvä ottaaa harjoitteluohjelmaansa myös pariharjoittelu sekä jatkossa tuishou-harjoittelu jatkajille.
  • Harjoitusten päivät ja kellonajat ovat Harjoitusajat-sivulla.

Tuishou ja pariharjoittelu

Syventävät harjoitteet ja pariharjoittelu tukee kaikkien lajien osalta harjoittelun etenemistä, oman kehon tuntemusta ja omaan voimankäyttöön sekä kehon asentoon tutustumista. Edetessään pariharjoittelussa harjoittelija voi osallistua tuishou-harjoitteluun, joka on tarkoitettu jo pidempään lajeja harjoitelleille.

Kehon sisäinen mekaniikka sekä kehonhuolto

Kaikille Sanbaon treenaajille yhteinen harjoitus, jossa treenataan lajejamme tukevia harjoitteita. Teemme toisaalta erilaisia lihas- ja kehonhuoltoon liittyviä harjoituksia sekä toisaalta kehon sisäistä rakennetta ja mekaniikkaa syventäviä harjoitteita. Ota mukaan jooga- tai jumppamatto. Paras matto on sellainen joka ei luista lattialla ja jonka päälle mahdut kokonaan. Myös tyyny tai pyyhe voi olla hyödyllinen lisävaruste.

Harjoitusten ajankohdat ovat Harjoitusajat-sivulla.