Taijiquan (taiji) peruskurssi syksyllä 2018

Peruskurssille voi tulla mukaan vielä syyskuun puolella

  • Ilmoittautuminen: Peruskurssille ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon, riittää että saavut paikalle ensimmäisiin harjoituksiin. Voit kuitenkin halutessasi jättää jo ennakkoilmoittautumisesi kurssille myClub-ohjelman kautta.

Peruskurssilaiset voivat osallistua myös muihin harjoituksiin

  • Qigong, torstaisin klo 19.00-20.10, Louhelan liikuntasali, Louhelankuja 1
  • Yiquan, torstaisin klo 20.10-21.00, Louhelan liikuntasali, Louhelankuja 1
  • Kehonhuoltoa, sunnuntaisin klo 19.00-20.00, Yhteiskoulu sali I, Urheilukatu 7-9
  • Terveys qigong, sunnuntaisin klo 20.00-21.00, Yhteiskoulu sali I, Urheilukatu 7-9, huomatkaa että tätä harjoitusta ei ole joka sunnuntai, seuraa tiedotuksia.

Peruskurssin sisällöstä

Taijin (taijiquan, t’ai chi ch’uan) peruskurssilla keskitytään taijin perustekniikoiden ja perusperiaatteiden harjoittelemiseen. Tavoitteena on antaa eväitä omatoimiselle itsenäiselle taijin perusteiden harjoittelulle. 

Tyypillinen peruskurssin harjoitus alkaa kehoa avaavilla ja venyttävillä liikkeillä. Liikkeet muistuttavat ja ovat osittain yhteisiä qigongin ja esim. asahin kanssa. Näiden harjoitteiden avulla myös tutustutaan taijin perustana oleviin liikeperiaatteisiin, kuten oikea kehon rakenne, rentoutuminen, juurtuminen sekä avautuminen/sulkeutuminen jne. Harjoitteiden avulla myös on helppo tutustua siihen, miten mielen ja kehon välinen yhteys toimii. Harjoittelun alkuvaiheessa tärkeintä onkin löytää rennompaa tapaa olla ja liikkua sekä oppia parempaa kehon rakennetta ja linjausta.

Taijin liikkeistä peruskurssilla opiskellaan Yang-tyylin 8-liikkeen sarja. Harjoittelun ensimmäinen vaihe on yksinkertaisesti oppia sarjan liikkeet ulkoa. Sen jälkeen sarjan tekniikkaa tarkennetaan sekä otetaan aiemmin mainittuja liikeperiaatteita mukaan.

Kahdeksan liikkeen sarja (myös kutsutaan 10-liikkeen sarjaksi)

  • Aloitusliike
  • Torju apina
  • Harjaa polvea ja työnnä
  • Villihevosen harjan jakaminen
  • Pilvikädet
  • Kultainen kukko seisoo yhdellä jalalla
  • Kantapää potku
  • Ota kiinni linnunpyrstöstä
  • Risti kädet 
  • Lopetusliike

Harjoittelun alkuvaiheessa taiji vaatii ennen kaikkea säännöllistä harjoittelua. Sen vuoksi olisikin toivottavaa, että pyrit käymään mahdollisimman usein peruskurssin harjoituksissa. Suotavaa olisi tehdä myös itsenäistä omatoimista harjoittelua kotona. 

Peruskurssin jälkeen jatketaan taijin perusperiaatteiden syventämistä edelleen tämän kahdeksan liikkeen sarjan avulla. Pikkuhiljaa mukaan tulevat myös Yang-tyylin 24-liikeen sarjan opettelu sekä erilaiset pariharjoitteet. 

Shifu Zhang Fang ja Yang 24-muoto

Kuopion Taijiquan ry:n esittelyvideolla nähdään lyhyt läpileikkaus taijiquanin monipuoliseen harjoitteluun. Mukana yang-tyylin taijin lisäksi miekka, sapeli, viuhka, chi kung, chen, tuishou ja parimiekkasarja. Kuvaajana toiminut Reino Turhanen ja editoinnista on vastannut Tarmo Hakkarainen, joka myös esiintyy videolla.